Statsforvalteren slår fast lovbrudd i barnevernssak – viktig seier for barns rettssikkerhet
Av advokat Cecilia Dinardi
Bakgrunn
Den 28.11.24 oversendte advokat Cecilia Dinardi en klage på vegne av sin ungdomsklient, vedrørende flere forhold tilknyttet ungdommens barnevernssak og fengslingssak.
Advokat Dinardi fremhevet fem forhold på vegne av ungdommen som det var ønskelig at det skulle føres tilsyn med: 1. at barnevernstjenesten forsøkte å returnere ungdommen til foreldrene i XX (utland) med politibistand, til tross for at foreldrene var under etterforskning for vold mot ungdommen, 2. at tjenesten har gjennomgående enten uteblitt med svar eller svart svært sent på ungdommens viktige henvendelser, 3. at ungdommen fikk avslag på sin anmodning om at barnevernet skulle påberope seg full jurisdiksjon over ham, 4. at oppfølgingen av skoleoppstart og tannhelse har vært mangelfull mens ungdommen var under midlertidig omsorg av tjenesten, og 5. at omsorgen under ungdommens varetektsperiode var utilstrekkelig.
Advokat Dinardi anmodet i tillegg Statsforvalteren om å sende begjæring til Barneverns- og helsenemnda, jf. bvl. § 14-8.
Statsforvalterens avgjørelse
I juni i år avga Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus en avgjørelse hvor det konstateres lovbrudd og hvor det rettes sterk kritikk mot barnevernstjenesten i XX kommune. Rapporten konkluderer med at tjenesten i perioden 1. august 2023 – 20. desember 2024 brøt barnevernsloven. Blant annet fastslår Statsforvalteren at ungdommen ikke fikk den hjelpen, omsorgen og beskyttelsen han hadde krav på til rett tid.
Hva Statsforvalteren fant;
Mangelfull risikovurdering: Tjenesten vurderte i for liten grad opplysningene om vold i hjemmet og risikoen for negativ sosial kontroll.
Feil fokus på retur til utlandet: I stedet for å legge en langsiktig plan for ungdommen i Norge, brukte barnevernstjenesten store ressurser på å forsøke å få ham tilbake til familien i XX (utlandet). Dette førte til unødig tidsbruk og svikt i oppfølgingen.
Soning fulgt opp – men forarbeidet sviktet: Oppfølgingen mens han satt i varetekt og soning ble ansett som forsvarlig, men alt arbeidet før soningen holdt ikke lovens krav.
Betydningen for min unge klient
Som forsvarer har advokat Dinardi sett hvor avgjørende rettssikkerhet er for barn som allerede befinner seg i en særlig sårbar situasjon og der de kan oppleve å stå ganske alene mot overmakten.
Rapporten bekrefter det min ungsomsklient har formidlet lenge: at hjelpesystemet sviktet da det gjaldt som mest.
Selv om Statsforvalteren ikke kan omgjøre fortiden, forplikter denne konklusjonen barnevernstjenesten til å forbedre rutiner og praksis slik at andre barn ikke opplever det samme.
Systemlærdom og veien videre
Statsforvalteren ber XX kommune identifisere årsakene til lovbruddene og iverksette tiltak for å forhindre gjentakelse – blant annet bedre risikovurderinger i saker som involverer tvang, vold eller negativ sosial kontroll.
Avslutning
Statsforvalterens sterke kritikk viser behovet for årvåkenhet når barns grunnleggende rettigheter står på spill.
Jeg håper denne saken bidrar til en reell forbedring av barnevernet til det beste for alle barn som trenger beskyttelse.
Her er Statsforvalterenes konklusjon:
«Etter en helhetsvurdering har vi konkludert med at barnevernstjenesten i XX kommune, har brutt lov om barnevern (bvl.) i perioden fra 01.08.2023 til 20.12.2024.
Statsforvalteren vurderer at barnevernstjenestens oppfølging av ungdommen forut for soning ikke har vært forsvarlig i perioden for tilsynet og at de i forlengelsen av dette ikke iverksatte tiltak som sikret ungdommen nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid, jf. bvl. § 1-7 jf. § 1-1.
I dette ligger at barnevernstjenesten i for liten grad vurderte opplysningene om vold i hjemmet og risikoen for negativ sosial kontroll. For Statsforvalteren fremstår det som at barnevernstjenestens fokus i for stor grad og over tid dreide seg om å sørge for retur av ungdommen til familien i XX (utlandet). Dette medførte en trenering av saken, både på grunn av spørsmålet om jurisdiksjon og samarbeidet med barnevernstjenesten i XX (utlandet), i stedet for at tjenesten brukte sine ressurser på å legge en forutsigbar og langsiktig plan for ungdommen i Norge, herunder vurdere om det var grunnlag for omsorgsovertagelse på et tidligere tidspunkt, jf. bvl. § 5-1.
Når det gjelder barnevernstjenestens oppfølging av ungdommen under soning vurderer vi at denne var forsvarlig og i tråd med lovkravene, jf. bvl. § 1-7 jf. § 15-10.
Etter en helhetsvurdering har vi konkludert med at barnevernstjenesten i XX kommune, har brutt Lov om barnevern (bvl.) i perioden fra 01.08.2023 til 20.12.2024.